کد خبر: 4287771
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۸

پرورش طلایه‌داران فرهنگی در حوزه علمیه خواهران مازندران

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: در شرایطی که تقویت هویت دینی و ارتقای جایگاه بانوان در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور بیش از گذشته اهمیت یافته است، این حوزه با اجرای گسترده فعالیت‌های قرآنی و تربیت متخصصان و مبلغان دینی، توانسته الگویی موفق از جریان‌سازی قرآن‌محور و تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه بانوان ارائه دهد.

حجت‌الاسلام جواد قائمی رئیس حوزه علمیه خواهران مازندراندر مسیر تحولات پرشتاب فرهنگی و اجتماعی ایران اسلامی، نقش مدارس حوزه علمیه خواهران به‌عنوان پرچمداران آموزش دینی و معنوی و کانون‌های اثرگذار در ترویج مفاهیم والای قرآن کریم، بیش از پیش برجسته شده است. این مدارس با تکیه بر سنت‌های علمی، تربیتی و فرهنگی، در پیوند نسل جدید با معارف وحیانی و تربیت کنشگران اجتماعی گام برداشته‌اند و امروز دستاورد‌ها و ظرفیت‌های ارزنده‌ای را رقم زده‌اند.

خبرنگار ایکنا از مازندران با حجت‌الاسلام والمسلمین جواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران درباره رویکردها، دستاوردها، چالش‌ها و چشم‌انداز فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی مدارس علمیه خواهران استان گفت‌و‌گویی کرده است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم.

ایکنا _ رویکرد‌ و اولویت‌های حوزه علمیه خواهران مازندران در زمینه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی چیست و چگونه این اهداف و برنامه‌ها به عملی شدن آموزه‌های الهی در جامعه بانوان کمک کرده است؟ 

مدارس علمیه خواهران مازندران با ۲۰ مرکز آموزشی فعال در سطوح دو تا چهار، تلاش دارند با آموزش، ترویج و پژوهش قرآنی، آموزه‌های الهی را در زندگی طلاب و جامعه بانوان نهادینه کنند. برنامه‌های متنوعی از جمله آموزش تخصصی قرآن، برگزاری مسابقات مفاهیم، حفظ و تلاوت، تربیت بانوان مبلغ و مربیان، تولید محتوا‌های قرآنی، جشنواره‌ها و دوره‌های مهارت‌افزایی برای پاسخ به نیاز‌های روز جامعه اجرا می‌شود که خروجی آن، تربیت بانوان اثرگذار، توانمند و کسب موفقیت‌های ملی در رویداد‌های قرآنی است.

ایکنا _ به نظر شما برگزار‌ی جلسات تفسیر، تدبر و آموزش‌های قرآنی چه نقشی در هویت فردی و اجتماعی طلاب و بانوان ایفا می‌کند؟ 

برگزاری جلسات تفسیر، تدبر و آموزش‌های گروهی قرآن نه تنها موجب عمق‌بخشی به هویت دینی و اجتماعی طلاب می‌شود، بلکه کمک می‌کند جایگاه مدارس علمیه در سطح جامعه ارتقا یابد و نقش‌آفرینی فعالانه بانوان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، تربیتی و اجتماعی گسترش پیدا کند. موفقیت دانش‌آموزان و مراکز حوزه در مسابقات ملی و استانی، حاصل همین رویکرد است.

ایکنا _ چه اقداماتی برای شناسایی و تربیت استعداد‌های قرآنی در بین دانش‌آموختگان و طلاب انجام داده‌اید و این اقدامات چه تأثیری بر شکوفایی ظرفیت‌های بانوان داشته است؟ 

توسعه مراکز تخصصی مانند کانون‌های نورالثقلین در ۱۷ مدرسه، برگزاری دوره‌های تخصصی، حمایت‌های پژوهشی و آموزشی و هدایت تحصیلی طلاب مستعد، از مهم‌ترین اقدامات برای شناسایی و رشد استعداد‌های قرآنی است. نتیجه این رویکرد، پرورش بیش از ۲۰۰ حافظ قرآن، تربیت بیش از ۶۰ مربی رسمی و فعال شدن صد‌ها دانش‌آموخته در حوزه‌های قرآنی و فرهنگی بوده که این سرمایه انسانی می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های دینی و تبلیغی جامعه باشد.

ایکنا _ تربیت و توانمندسازی بانوان مبلغ و مربیان قرآن چقدر موفق بوده و چه تأثیری بر ترویج فرهنگ قرآنی در مناطق مختلف استان داشته است؟ 

با آموزش تخصصی، برگزاری دوره‌ها و اعزام بانوان مبلغ و مربیان باتجربه به مناطق و مساجد استان، زمینه ترویج فرهنگ قرآنی به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و مدارس حاشیه تقویت شده است. بیش از ۴۴ مرکز و مؤسسه فعال زیرمجموعه مدارس با مدیریت بانوان مبلغ، بستر آموزش‌های قرآنی و فرهنگی را تا عمق محلات و خانواده‌ها گسترش داده‌اند.

ایکنا _ تعامل حوزه علمیه خواهران با دیگر نهاد‌های فرهنگی و قرآنی استان را چگونه ارزیابی می‌کنید و این تعاملات در چه زمینه‌هایی صورت می‌گیرد؟ 

این حوزه با سازمان تبلیغات اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره قرآن آموزش‌ و پرورش، اوقاف و امور خیریه، بسیج، مرکز خدمات حوزه و سایر دستگاه‌های فرهنگی از سال‌های گذشته تفاهم‌نامه و همکاری گسترده دارد؛ از جمله اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها» با محوریت بانوان مبلغ، برگزاری مسابقات قرآنی، اعزام طلاب به پایگاه‌ها، مشارکت در طرح‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه دفتر مقام معظم رهبری، و برگزاری بیش از ۸۰۰ محفل و برنامه تدبر و تفسیر در سطح استان و مساجد. این تعاملات باعث پویایی و تحقق اهداف مشترک فرهنگی و قرآنی در سطح استان شده است.

ایکنا _ مهم‌ترین موانع و چالش‌های فعالیت‌های قرآنی حوزه علمیه خواهران را چه می‌دانید و برای عبور از این چالش‌ها چه راهکار‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟ 

اصلی‌ترین چالش کمبود منابع مالی و پشتیبانی است. با توجه به عدم تخصیص اعتبارات منسجم دولتی به مدارس خواهران و وابستگی به کمک‌های مردمی، برخی برنامه‌ها با محدودیت اجرا می‌شوند. همچنین رسمیت بخشیدن به مدارک تخصصی فارغ‌التحصیلان قرآنی نیازمند حمایت بیشتر دستگاه‌های فرهنگی و تعامل ملی است. تقویت هم‌افزایی با نهاد‌ها و خیرین و پیگیری حقوق مادی و معنوی فعالان قرآنی می‌تواند راهگشا باشد.

ایکنا _ برای نهادینه‌سازی فرهنگ قرآنی در محیط مدارس، خوابگاه‌ها و خانواده‌های طلاب چه برنامه‌هایی اجرا شده و نتایج این اقدامات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

برگزاری کلاس‌های قرآن، جلسات تجوید، قرائت جمعی، برگزاری بیش از ۷۰۰ محفل و رویداد قرآنی توسط طلاب و مبلغات، و ایجاد فضای مسابقه‌ای و پژوهشی میان دانش‌آموختگان از جمله این اقدامات است. توفیق این برنامه‌ها در استقبال گسترده بانوان طلبه و نفوذ آموزه‌های قرآنی در محیط خانواده و محله‌ها خود را نشان داده است.

ایکنا _ پیام و توصیه پایانی شما به طلاب، اساتید و بانوان علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی چیست؟ 

در شرایطی که موج تبلیغاتی جهانی علیه آموزه‌های حیات‌بخش قرآن شدت یافته، بانوان فعال قرآنی باید با انگیزه و شناخت مسیر صحیح تاریخ، در مسیر ترویج معارف الهی گام بردارند و با اتکا به آموزه‌های قرآن، هویت دینی و اجتماعی خود را تقویت و جامعه را از برکات فرهنگ اصیل اسلامی و انسانی برخوردار کنند. به یقین تقویت جامعه قرآنی بانوان، تضمین‌کننده آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی و جهان اسلام خواهد بود.

گفت‌وگو از علی پاداشی

انتهای پیام
captcha